woensdag 1 mei 2013

Mayonaise maken

De mayonaise was op en gisteravond had ik zin om patatjes te gaan bakken. Maar patatjes zonder mayo, vind ik ook eigenlijk niks :-). Het was Koninginnedag, dus de meeste winkels waren dicht. Dan maar patatjes zonder mayo... of toch niet. Ik herinnerde me dat je makkelijk (?) zelf mayo kunt maken, dus op zoek naar een recept en aan de slag.

Wij hebben een magic bullet (ons enige tijd geleden laten overhalen om op teleshopping zo'n ding te kopen, maar hij bevalt prima), dus een recept gezocht voor de magic bullet. Ik vond iets met een heel ei, 100 cc olijfolie, een vierde lepel mosterd (maar ik las een hele lepel...) en een lepel limoensap (ik had alleen citroensap). Dus alles in de magic bullet en kloppen maar. Het leek al snel op mayo, maar het smakte... niet zo lekker. Ik dacht dat het misschien kwam door het te veel aan mosterd, dus nog een ei erdoor, nog eens 100 cc olijfolie en weer kloppen. Maar het smaakte nog steeds vreemd, naar olijfolie. Nu had ik alleen goedkope olijfolie, dus miss smaakte de olie gewoon niet lekker. Met nog wat citroensap erbij werd het lekkerder, maar ik was nog niet overtuigd.

Toen vandaag weer eens gekeken en een Nederlands recept gevonden, daar werd azijn gebruikt ipv citroensap. Dus een flinke scheut azijn (die gewone natuurazijn) erdoor geroerd en warempel, het werd lekkerder! Nu is het nog wel wat dun, maar misschien is dat op te lossen met extra kloppen. Ik ga het dus nog eens proberen, met 1 ei, 100 cc (goede) olijfolie, een theelepeltje mosterd (maar volgens mij kan dat ook met meer, dan wordt het alleen wat mosterdachtiger) en een flinke scheut (een ruime eetlepel?) azijn. Wordt vervolgd :-)

PS, iemand nog een lekker recept voor mayonaise om in de magic bullet (of met de mixer) te maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten