vrijdag 5 april 2013

Deodorant maken

Mijn beste ontdekking van de afgelopen tijd is zelfgemaakte deodorant. Normaal gebruik ik al weinig deo, omdat ik dat altijd snel vind stinken. Maar nu ben ik zwanger en gebeurde het na een drukke dag nogal eens dat ik mezelf rook. Niet fijn. Toen hoorde ik van iemand die zelf deo maakte. Dat dus geprobeerd!

Het recept: kokosolie iets opwarmen (is boven de 25°C vloeibaar), baksoda (ook wel bekend als zuiveringszout) erdoor roeren en dan eventueel een beetje geurolie erbij. Dan weer laten afkoelen, dan krijg je (onder de 25°C dus) een blokje vet wat je zo onder je oksels door kunt halen.

Ik was nog wat sceptisch, maar het werkt echt! 's Avonds aan mijn kleding zitten snuffelen en manlief onder mijn oksels laten ruiken, maar zelfs na een drukke (zweet) dag, geen vieze geurtjes! Alleen een vage zeepgeur, maar dat stinkt niet. Dus goedgekeurd! Schijnt dat je hiermee ook geen gele vlekken meer in de kleding krijgt! Zowel kokosolie als ook baksoda is heel antibacterieel en ook nog eens heel goed en verzorgend voor je huid. Geen irritatie hier.

Waar te kopen? Kokosolie had ik bij de biowinkel gekocht (500 gr voor €6,75) toen ik zeep ging maken. Baksoda heb ik bij de gezondheidswinkel gekocht, maar ik kwam er vandaag achter dat ik daar de hoofdprijs voor betaald heb... ik heb €11,25 betaald voor 1000 gram (bij de drogist verkopen ze het zelfs voor €3,50 voor 125 gram!), maar vandaag was ik bij de Chinese toko, daar hadden ze bijna 500 gram voor... €1,49! Volgende keer even langs de toko dus! (Met baksoda kun je echt heel veel, koken, lichaamsverzorging, schoonmaken, dus het kan snel gaan met een kilo). Bij de toko hadden ze trouwens ook kokosolie 500 gram voor €3, nog wat.

Dus aanschafkosten zo'n 5 euro, waar je vervolgens heel veel deo mee kan maken (of je gebruikt de kokosolie en de baksoda voor alle andere dingen, daar zal ik later nog eens over schrijven)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten