maandag 8 april 2013

Zeep maken

Alweer een paar weken geleden heb ik zeep gemaakt. Op de 'cold process' methode, dus dan moet de zeep 6 weken rijpen. Mijn zeep zou nu dus bijna klaar zijn. Heb klein stukje geprobeerd, het schuimt wel, maar het voelt mij nog erg zacht aan, dus misschien moet het langer rijpen.

Recept (voor 400 gram zeep):
240 gram olijfolie
80 gram kokosolie
44 gram NaOH
119 gram getrokken thee

Olijfolie gewoon de goedkoopste van de supermarkt, kokosolie van de biowinkel, maar kost bij de toko iets van 4 euro, NaOH is... gootsteenontstopper (bijv. Kruidvat €1,99 van die korrels), naoh reageert met water, maar kan ook met thee of met melk ofzo. De verhoudingen zijn heel belangrijk! Je kunt op internet zoeken naar schema's om dit uit te rekenen, er is ook een zeepcalculator op internet te downloaden. Een goede weegschaal is ook belangrijk.

Ook belangrijk: NaOH+water=loog, altijd korrels bij het water!!! (Dus niet andersom, dan heb je namelijk eerst te hogemconcentrati naoh)
Loog+olie=zeep, altijd loog bij de olie!!! (Dus niet andersom)

Zodra je de korrels bij het water doet, krijg je een chemische reactie, het gaat bruisen en wordt heet. Pas dus op dat je dit op een veilige manier doet en pas ook op met je aanrecht! Ik heb dit buiten gedaan, dan heb je ook geen last van de dampen en koelt het sneller af. Ik heb ook keukenhandschoenen aangedaan en een veiligheidsbril op.

Dan de olijfolie en de kokosolie samen een beetje opwarmen in een pannetje. Ik deed vervolgens de olie in een glazen schaal (voor een euro bij de kringloop gekocht). De olie en de loog moet beide op ongeveer 50°C komen voor je het kunt mengen (zorg dus voor een vloeistofthermometer). Dan de loog bij de olie gieten en roeren, roeren, roeren. Ik heb eerst een tijd gewoon geroerd, maar uiteindelijk toch de staafmixer gepakt, dit gaan beduidend sneller.

Als je strepen kunt trekken in de zeep (dit heet tracing), kun je bijvoorbeeld geur of kleurstoffen toevoegen. Ik heb 2 of 3 theelepels honing toegevoegd en de geweekte citroengras (van de thee). Daarna nog even gemixt en geroerd en dan kan de zeep in de vormpjes! Ik heb siliconen vormpjes gebruikt, maakt niet uit wat je gebruikt, als je de zeepjes er maar makkelijk uit kunt drukken (dus gebruik iets soepels).

En dan begint het wachten... als de zeepjes hard genoeg zijn (na een paar dagen), kun je ze uit de vormpjes halen en dan dus zo'n 6 weken laten rijpen! Zodra ze klaar zijn, zal ik er nog wat foto's van maken en vertellen hoe de zeep in gebruik is.

9/4 net toch even mijn handen gewassen met klein stukje zeep en het werkt! De zeepjes ruiken naar honing, maar daar gaan je handen niet naar ruiken. Mijn handen ruiken nu naar zeep, licht zoetig en voelen heel zacht! Ik ben benieuwd of de zeep nog harder wordt, want nu voelen ze nog wat zacht, maar al wel bruikbaar :-)

Ik wil ook nog proberen vloeibare handzeep met deze zeep te gaan maken, wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten